M-am mutat!

In mod normal dupa cateva secunde o sa sariti automat la noua adresa. Daca nu se intampla click aici
http://sorin.greencore.ro
si eventual schimbati bookmark-urile.

luni, 10 august 2009

Carte postala din Sibiu

N-am mai vazut Sibiul de peste 20 de ani, asa ca eram foarte curios sa vad cum a fost aranjat. S-a vorbit mult despre primarul neamt, despre capitala culturala europeana, despre transformarile prin care a trecut orasul. Am petrecut cateva ore in centru, intr-o seara de luni si a doua zi dimineata.

Prima surpriza - centrul orasului era plin. Erau atat de multi turisti cum nu am mai vazut in Romania decat poate la Mamaia pe faleza. Cafenelele erau aproape pline, oamenii viermuiau pe toate stradutele, magazinele aveau aproape toate clienti. Multi straini, in special vorbitori de limba germana dar si francezi, spanioli, americani, etc.

Centrul arata foarte bine. Majoritatea caselor sunt proaspat vopsite, totul e foarte ingrijit, politie peste tot, foarte putini cersetori, bine luminat (nu exagerat).

Totusi e ceva in neregula. Ceva nu mi-a placut, ceva ma face sa nu-mi doresc sa revin. Mi-e greu sa-mi dau seama ce. Poate ca m-a deranjat ca abia daca am facut un pas in afara centrului istoric si imediat am auzit o nenorocita de manea. Poate m-a deranjat gara din Sibiu, care a ramas ca acum 20 de ani. Poate ca m-a surprins neplacut lipsa de imaginatie in meniurile restaurantelor din zona centrala, care aveau toate acelasi meniu subtirel cu gratare, cartofi si doua - trei feluri de paste.

Magazinele care se gasesc pe ambele parti ale aleilor sunt mai degraba destinate locuitorilor orasului decat turistilor. Foarte multe banci, mini-marketuri dar extrem de putine magazine de artizanat, foarte putine spatii destinate obiectelor locului. Mini-marketurile sunt pline de marfa de import iar magazinele de jucarii sunt pline de chinezarii ieftine. E ca si cum am transpune raioanele de la Bucur Obor la parterul unor case de acum 300 de ani.

Impresia cea mai pregnanta e ca locuitorii orasului nu cred prea tare in ceea ce fac. Au acceptat cuminti un proiect, nu au argumente sa-l combata dar in dulcele stil romanesc isi vad de viata lor. Nu vor sa faca parte din acest proiect dar nu vor nici sa i se opuna. Asteapta sa vada cine castiga. De partea cui merita sa fie. Fiinta lor este inca mai importanta decat proiectul. Se e posibil ca asa sa si ramana pentru ca, nu-i asa, fiinta noastra romaneasca verde e mai importanta decat orice.

Probabil ca sunt eu prea sensibil si ca pentru un turist strain toate aceste detalii nu sunt importante. Eu insa, sper ca ceea ce s-a inceput acolo sa se continuie si probabil peste 5 ani merita sa vizitez din nou Sibiul. Poate oamenii din Sibiu vor incepe sa creada in ceea ce fac si vor renunta la maneaua care scoate capul de sub pietrele orasului medieval.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu