M-am mutat!

In mod normal dupa cateva secunde o sa sariti automat la noua adresa. Daca nu se intampla click aici
http://sorin.greencore.ro
si eventual schimbati bookmark-urile.

sâmbătă, 30 mai 2009

Avem dreptul sa avem dreptul?

Promit sa fac eforturi sa folosesc cat mai rar sintagma "am dreptul". Pentru ca mi s-a facut rusine. Rusine de mine si de colegii mei de specie care tot timpul avem dreptul sa ceva. Cele mai banale chestii sunt precedate de dreptul de a le face, avea, etc. Ce? n-am si eu dreptul la o sticla de bere? La un sfert de ora de pauza? La o masina mai buna? Interesant este ca foarte putina lume foloseste expresia cvasi-sinonima: nu merit si eu..? Instinctual, oamenii au dreptate sa evite chestia asta cu meritatul. Dar aici se ascunde o capcana. Drepturile sunt acela pe care nu le meriti. De fapt nu conteaza daca le meriti. Sunt foarte putine. Declaratia universala a drepturilor omului plus inca vreo cateva care tin de parfumul local. Drepturile sunt acelea pe care societatea le-a considerat importante pentru functionarea ei, nu pentru cei care le primesc. Avem drepturi dar ele nu sunt date pentru ca le meritam. Sunt date pentru ca societatea merita sa le impuna. Chiar daca la intrebarea "Nu am si eu dreptul.." se raspunde afirmativ, asta nu spune nimic despre persoana in cauza. Raspunsul nu confirma nici un merit al cuiva, desi de cele mai multe ori intrebarea acolo bate.

Luand fiecare drept in parte, gasim o lista importanta de oameni care au murit pentru el. Oamenii rar sunt dispusi sa moara pentru Ionel sau pentru Marcel. Oamenii sunt dispusi sa-si sacrifice viata pentru ceva mult mai important. Pentru ceva care este mult deasupra problemelor si meritelor mele sau ale altora.

Noi insa am luat acest cuvant, care are o lista de morti fara egal in spate si ne-am sters cu el la cur, si ne stergem cu el la cur in fiecare zi. N-avem si noi dreptul la hartie higienica de lux? Ei bine, nu. Avem foarte putine drepturi si pentru fiecare a curs sange. Ce-ar fi sa folosim expresia corecta "nu merit si eu...". S-ar putea sa avem surprize. Sa constatam ca poate nu meritam. Sau nu la fel de mult ca altii. Nu merit si eu o sticla de bere? Pai de ce - vine raspunsul - ce ai facut deosebit ca sa meriti? Nu merit si eu o pauza? Hai sa vedem, meriti? Tu ce crezi?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu